Słuchaj podcastu i obserwuj nas tam, gdzie Ci najwygodniej:
Inne odcinki dotyczące kolei:
Partnerem odcinka są Koleje Mazowieckie

Dziś jesteśmy na pokładzie składu, który pędzi z Warszawy-Wschodniej do Sochaczewa. Naszym gościem jest pan Michał Szymkiewicz, kierownik pociągu. Materiał, który dla Was przygotowaliśmy, powstał dzięki przychylności Kolei Mazowieckich. Mieliśmy okazję zapytać o to, co każdy pasażer chciałby wiedzieć, a może bałby się zapytać. Czasu było pod dostatkiem, ponieważ nie tylko dojechaliśmy wspólnie do stacji końcowej, ale też wróciliśmy z Sochaczewa do stolicy. O co pytaliśmy? Zarówno o sprawy lekkie i przyjemne, jak i te trudne, a nawet tragiczne. Nasz bohater zdradził nam również tajemnicę, jak to się stało, że śpiewak operowy został kierownikiem pociągu…

Czy w pociągu wolno pić alkohol i palić papierosy?

Miłośnikom ekstremalnych przeżyć musimy zepsuć humory. W pociągu nie tylko nie wolno pić i palić, ale też trzeba się liczyć z poważnymi konsekwencjami niestosowania się do tych zasad. Jesteś ciekaw, co może spotkać ludzi, którzy rozkręcają imprezę na pokładzie nowosądeckiego Impulsa, bydgoskiego Elfa lub Darta, czy siedleckiego Flirta? Posłuchaj Michała, zanim przekonasz się na własnej skórze.

Czym zajmuje się kierownik pociągu?

Wiemy już, że kierownik pociągu strzeże porządku i chroni pasażerów przed rozrywkowymi zapędami współpodróżnych. Co jeszcze leży w zakresie jego obowiązków? Pan Michał tłumaczy, ile pracy i zaangażowania wymaga przygotowanie składu do drogi. Mówi też, na czym skupia się kierownik, gdy pociąg już jedzie. Szczególnie zaciekawiły nas metody radzenia sobie z nerwowymi pasażerami, którzy mają długą listę pretensji – nie tylko względem samego kierownika, ale też kolei w ogóle. Michał odpowiada krótko– należy być miłym i uprzejmym. Ciepłe i pełne zrozumienia podejście przeważnie popłaca, a nawet najbardziej podminowanych podróżnych da się rozbroić serdecznością i poczuciem humoru.

Co oznacza numer pociągu?

Na pewno znasz ten obrazek, a raczej „pocztówkę dźwiękową” – gwiiiiiiiizd! Dziewiętnaście trzysta czterdzieści cztery – gotowy do odjazdu! Co oznacza numer wyrecytowany przez kierownika i czy jest w nim ukryta jakaś informacja? Owszem. Pierwsza cyferka to kod miasta, z którego jedzie pociąg. Druga informuje o celu podróży. Trzy ostatnie to numer konkretnego kursu. Koleje Mazowieckie oznaczają swoje pociągi numerami składającymi się z pięciu cyfr, ale w różnych spółkach wygląda to różnie.

Wypadek z udziałem człowieka – potrącenie przez pociąg

Rozmawialiśmy też o sprawach najtrudniejszych. Tragicznych nie tylko dla samych ofiar i ich rodzin, ale też maszynistów, kierowników pociągów i szeroko pojętej obsługi. Warto posłuchać, jak dramatyczne zdarzenie wygląda z perspektywy kolejarza. Możesz mieć wrażenie, że ta część rozmowy to rozprawianie o „oczywistych oczywistościach”, bo przecież wiadomo, że należy zatrzymać się przed znakiem STOP, a także dobrze rozejrzeć przed przejściem przez tory. Okazuje się jednak, że jest to jasne głównie w teorii, a w praktyce pociąg zawsze pojawia się nagle i nie wiadomo skąd…

Inną kwestią są wypadki, do których dochodzi pomiędzy samymi pociągami. Nie mieliśmy jednak dość mocnych nerwów, by porozmawiać o Brzozie pod Toruniem i Szczekocinach.

Królik po sochaczewsku
Przeczytaj więcej na ten temat:
  1. Marcin Antosz, Opóźnienie może ulec zmianie

Obrazy ilustrujące artykuły są kompilacją materiałów z wikipedia.org, fotopolska.eu, kpbc.umk.pl, fbc.pionier.net.pl, dostępnych repozytoriów motywów graficznych oraz zdjęć własnych.